ایمن یو پی اس
جستجو کردن

وظیفه سیم ارت یو پی اس چیست؟

سیم ارث یو پی اس
آنچه در این مقاله می خوانید

سیم ارت یو پی اس یکی از مهم ترین بخش های UPS است. به صورت کلی سیم ارت در همه مدارهای الکتریکی نقش بسیار مهمی دارد. به کمک سیم ارت از وارد شدن شوک الکتریکی به دستگاه برقی جلوگیری می شود. سیم های ارت با جذب الکترون های اضافی و هدایت آنها به زمین از آسیب دیدن مدار در اثر شوک الکتریکی جلوگیری می کنند. در مقاله حاضر می خواهیم به بررسی وظیفه سیم ارت یو پی اس بپردازیم. با ما همراه باشید.

سیم ارت چیست؟

وسایل برقی از مواد فلزی تشکیل شده اند و در نتیجه در صورت نشتی الکتریکی می توانند جریان را هدایت کنند. بدون استفاده از سیم های ارت، شوک الکتریکی می تواند باعث آسیب دیدن سیستم شود. بنابراین کابل ارت باعث ایمن شدن وسایل فلزی می شود.

سیم ارت یک سیم هادی محافظ است که برای جلوگیری از آتش سوزی و شوک الکتریکی درون مدار قرار داده می شود. زمین دارای بار الکتریکی منفی است در نتیجه می تواند با جذب بار های الکتریکی اضافی ایمنی دستگاه را تضمین کند. نقش سیم ارت تنظیم و هدایت بار ها به داخل زمین است و این موضوع بدون خطر برق گرفتگی انجام می شود.

اگر از کابل ارت استفاده نکنم چه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید؟

سیم های الکتریکی موجود در دستگاه های برقی بنا به دلایل مختلف می توانند دچار پوسیدگی یا پارگی شوند. در چنین حالتی خطر برق گرفتگی در اثر تماس با بخش بدون پوشش سیم به شدت افزایش می یابد و می تواند باعث آسیب به شما شود. اگر سیم ارت وجود نداشته باشد در صورت بروز خرابی امکان برق گرفتگی وجود دارد. سیم ارت مسیری با مقاومت کم به زمین را آماده می کند. در صورت بروز نقص، جریان عبوری از کابل ارت این مسیر را طی کرده در نتیجه عملکرد دستگاه ایمن می شود.

  بهترین یو پی اس مناسب دستگاه آنالایزر گاز خون

مقاومت سیم ارت معادل با صفر است و با توجه به عبور جریان قوی عبوری از آن به سمت زمین باعث بالاتر رفتن آمپر و پریدن فیوز می شود. بدین ترتیب جریان برق قطع شده و ایمنی لازم حین کار تامین می شود.

سیم ارت یو پی اس چه وظیفه‌ای دارد؟

بعد از آشنا شدن با مفهوم یو پی اس و سیم ارت می خواهیم بدانیم سیم ارت یو پی اس چه وظیفه ای دارد و آیا اصلا در یو پی اس از سیم ارت استفاده می شود یا خیر؟ به دلایل ایمنی، وجود سیم ارت یو پی اس در اتصال کوتاه ضروری است تا اطمینان حاصل شود که یک مدار حلقه ای برای بازگشت جریان خطا به مبدا خود برقرار می شود. این موضوع بر اساس استاندارد IEC 60364 که مربوط به اصول نصب سیستم های UPS است می باشد.

سیم ارت یو پی اس چگونه ایجاد می شود؟

سیم ارت یو پی اس مانند بیشتر تجهیزات برقی با استفاده از چاه ارت ایجاد می شود. رعد و برق یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند باعث خسارت شدید به سیستم های برقی شود. به همین دلیل لازم است تا با استفاده از سیم ارت ایمنی لازم مد نظر قرار گرفته شود. همچنین راه اندازی سیم ارت باید حتما توسط افراد متخصص انجام شود و به هیچ وجه در صورت نداشتن تخصص اقدام به نصب سیم ارت نکنید.

هدف از ايجاد ارت در دستگاه هاي برقی چیست؟

وجود سیم ارت بسیار اهمیت دارد. سیم ارت می تواند از آسیب دیدن دستگاه هنگام شوک های شدید الکتریکی جلوگیری کند. همچنین سیم ارت می تواند از تجهیزات در برابر شارژ بیش از حد حفاظت کند. این موضوع به این دلیل است که الکتریسیته اضافی از طریق کابل ارت وارد زمین می شود.

کابل های ارت هم اکنون در رنگ های زرد و سبز ساخته می شوند. البته پیش از سال 2006 میلادی رنگ کابل های ارت قرمز، سیاه و سبز بود. بنابراین اگر هنوز از سیم های ارت قدیمی استفاده می کنید بهتر است از سیم های جدید استفاده کنید. این رنگ ها، استفاده از کابل ارت را آسان تر می کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که همه دستگاه های برقی نیازی به داشتن سیم ارت ندارند. به عنوان مثال جارو برقی ها فاقد سیم ارت هستند. بنابراین می توانید بدون نگرانی از برق گرفتگی از آنها استفاده کنید.

اندازه گیری سیم ارت ups به چه صورت است؟

اندازه گیری ارت در سیستم یو پی اس بدین صورت است که اگر ولت متر را در حالت AC بین نول به ارت اندازه گیری کنیم در صورتی که ولتاژ اندازه گیری شده به عدد صفر نزدیک تر باشد نشانگر این موضوع است که سیستم ارت ما در حالت ایده آل تری قرار دارد. با این وجود به صورت کلی ایده آل ترین حالتی که برای یو پی اس ها در نظر گرفته می شود زیر 3 ولت است که برای UPS کافی خواهد بود. این نوع از سیم ارت برای تامین حفاظت از یو پی اس کافی بوده و در زمان اتصالات احتمالی می تواند مانع از برق گرفتگی شود.

  بهترین یو پی اس اداری کدام است؟

سخن پایانی

وجود سیم ارت برای دستگاه های برقی بسیار ضروری است. سیستم UPS یا منبع تغذیه بدون وقفه نیز از این قاعده مستثنی نیست و وجود سیم ارت یو پی اس نیز امری بسیار ضروری محسوب می شود. وجود سیم ارت یو پی اس باعث می شود تا در صورت وجود مشکلات برقی ایمنی تامین شده و بتوان بدون هیچ مشکلی به تعمیر دستگاه پرداخت. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

ایمن یو پی اس
ایمن یو پی اس

ایمن یو پی اس فروشگاه اینترنتی انواع دستگاه های یو پی اس و باتری یو پی اس

محصولات یو پی اس

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *